Welkom!

Beste bezoeker,

Van harte welkom op Royals van Europa! Leuk dat je mijn blog bezoekt!

Hier vind je het laatste actuele nieuws van de (kleine) Royals (uit Europa).

Heb je vragen, opmerkingen of tips? Vertel het in een reactie!

groetjes, Arida

17 september 2013

Prinsjesdag 2013

prins Constantijn en prinses Laurentien, koningin Máxima en koning Willem-Alexander
Een paar minuten voor één vanmiddag stapte prins Constantijn en prinses Laurentien in de Gala Glas Berline. Dit was voor het eerst dat ze daar samen in zaten. In de voorgaande jaren werden ze altijd vergezeld door prof. mr. Pieter van Vollenhoven en zijn vrouw prinses Margriet. Prins Constantijn was zoals altijd gekleed in een jacquet met een grijs vest. Prinses Laurentien droeg een donkerblauwe japon die zij ook tijdens de koningsvaart droeg. Om precies één uur stapte koning Willem-Alexander en koningin Máxima in de gouden koets. Ook de koning was nu in het burger gekleed, hij droeg net als zijn broer een jacquet met een grijs vest. Koningin Máxima droeg een gouden japon van Jan Taminiau.
 
Ongeveer een kwartier later arriveerde de koninklijke stoet op het binnen hof. Nadat koning Willem-Alexander en koningin Máxima plaats hadden genomen op hun tronen begint hij voor de eerste keer de troonrede. Voordat het hele verhaal over de crisis kwam, begon de koning met wat persoonlijke woorden: 'Nu ik mij vandaag voor het eerst op Prinsjesdag tot u mag richten, hecht ik eraan te zeggen dat u in uw Verenigde Vergadering van 30 april de aanzet heeft gegeven tot een hartverwarmende start van mijn koningschap. Het is een dag waaraan ik met grote dankbaarheid terugdenk. Die dankbaarheid betreft in de eerste plaats mijn moeder. Zij heeft zich 33 jaar lang met groot plichtsbesef, warmte en diep gevoelde betrokkenheid ingezet voor het Koninkrijk en al zijn inwoners, in goede en in slechte tijden. Zij blijft voor mij een belangrijke inspiratiebron. De gevoelens van verbondenheid die mijn familie en ik hebben ervaren na het overlijden van mijn broer Friso, waren ons tot grote steun. Wij zijn daarvoor zeer dankbaar.
Op de dag van de inhuldiging heeft Nederland zich aan de wereld laten zien als een goed georganiseerd land, rijk aan talent. Het was ook een dag van tastbare eenheid en verbondenheid, tussen generaties en bevolkingsgroepen en tussen de verschillende delen van het Koninkrijk. Er is in onze samenleving veel dat een gezond vertrouwen in eigen kunnen rechtvaardigt. Het doet goed om dit, vlak voor de start van de viering van tweehonderd jaar Koninkrijk, te kunnen constateren.'
Hij sloot de troonrede af met precies dezelfde woorden als zijn moeder, prinses Beatrix, vorig jaar: 'U mag zich in uw zware taak gesteund weten door het besef dat velen u wijsheid toewensen en met mij om kracht en Gods zegen voor u bidden.' Na het 3 keer 'hoera' vertrok het koninklijke gezelschap naar de Koninginnekamer, om nog wat te drinken. Daarna gingen ze per koets terug naar paleis, waar nadat de dranghekken weggehaald werden, en iedereen al rennend het beste plekje voor zichzelf veroverd had, het gezelschap op het balkon verscheen.

Klik hier voor de hele troonrede, en hier voor meer foto's.
foto: Blauwbloed.tv



5 opmerkingen:

  1. Echt mooi die persoonlijke woorden. Ze hadden idd mooie kleren aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zaggen er gisteren prachtig uit! Vooral Maxima. Het was wel erg leeg zonder Beatrix, Margriet en Pieter!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het bevalt me prima, die persoonlijke noot van de koning. Dat vind ik het allermooiste van de troonrede. Het was maar kaal op het balkon. Koningin Máxima zag er geweldig uit!

    BeantwoordenVerwijderen